torsdag den 27. juni 2013

Fejler det danske optagelsessystem?

Er det bare mig eller er der ikke noget værre end at sidde hjemme og føle at ens fremtidige skæbne ligger i hænderne på andre. Bare sidde og vente på at få svar på om man skal starte på sin drømmeuddannelse eller om man skal finde sig et fuldtidsarbejde og bare arbejde det næste år, hvis dette overhovedet er muligt eller om man skal starte/finde en anden uddannelse eller lignende.
For mig er ventetiden og uvidenheden forfærdelig, og jeg syntes at systemet fejler brat på selve området. Der må kunne gøres noget så unge idag kan få et tidligere svar på deres optagelse.
Idag giver uddannelserne først de unge besked på om de er optaget omkring d. 30/07 altså det vil sige ofte kun 2 uger før skolestart og det er slevom, at sidste frist for ansøgning til uddannelsen er d. 15 marts, altså ca. 4 måneder før svar på ens ansøgning, og der kan nå og ske meget på 4 måneder.
Det giver unge idag alt for lidt løbetid til at blive klar til skolestart.

Måske står du og skal flytte til en anden by eller til den anden ende af landet for at kunne starte på din uddannelse, men hvem flytter til den anden ende af landet, hvis de er i tvivl om de overhovedet er blevet optaget på uddannelsen, og hvilken person kan nå at finde en lejlighed/sted at bo, samt flytte og hvad der ellers høre til på så kort løbetid (meget få)!

Personligt flyttede jeg selv fra jylland til sjælland med fjorten dages varsel i 2012, grundet at min kæreste var blevet optaget på uddannelse på sjælland, og det var ikke nogen nem situation at stå i, og da slet ikke da vi ikke kendte en eneste person på sjælland.
 
Foruden alt dette hvordan kommer ens økonomiske situation så til at se ud.
Som udeboende, skal huslejen jo betales og alt hvad der ellers høre til det at være udeboende, og til dem der ikke selv er det, så høre der mange udgifter til.
Skal man finde et fuldtidsarbejde eller skal man lede efter et deltidsarbejde, som man kan beholde efter studiestart, hvis man nu bliver optaget.
Min SU dækker i hvert fald ikke alle min faste udgifter, som transport, mobil, license hvert halve år, bøger, mad, husleje, vask osv. derfor er det nødvendigt for mig at have et deltidsarbejde ved studiestart, jeg ved ikke med jer?
Men et deltidsarbejde vil langt fra kunne dække mine udgifter, hvis jeg så ikke bliver optaget.
 
Som systemet fungere lige nu kan man først søge sin SU, når man har fået svar på sin optagelse, hvilket jo siger sig selv, men det vil altså sige omkring d. 30 juli, derefter er behandlingstiden på ens ansøgning 2-4 uger, hvilket vil sige at man uden tvivl ikke får udbetalt sin SU i starten af august.
En anden regel for at få udbetalt sin SU for den pågældende studiestartsmåned er, at der er skolestart inden d. 20. i måneden, men er der det?

Jeg kan ikke fordrage uvisheden om alt dette og slet ikke det faktum, at jeg ikke aner om jeg skal starte på min drømmeuddannelse i år, og hvis ikke, hvad jeg så skal!

Hvad syntes i om hele denne situation, har i eller sidder i måske i en lignende situation?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar